چاپ بروشور

چاپ بروشور

برای توضیح کالا یا محصول خود به دیگران امروزه روشهای گوناگونی وجود دارد مانند فضای مجازی، پیامک انبوه، تبلیغات و ...حال اگر بخواهیم از هر کدام از این روش ها استفاده کنیم باید ویژگی های آنها را بشناسیم.در این بخش در مورد بروشور و شناسایی ویژگیهای آن مطالبی ارایه می شود.


بروشور چیست؟

به ساده ترین حالت، وقتی کالا یا محصولی خریداری می شود ممکن است سوالاتی در مورد نحوه کار آن محصول یا کالا وجود داشته باشد، معمولا دفترچه ای همراه با آن کالا یا محصول وجود دارد که با نام بروشور شناخته می شود.البته ممکن است چاپ بروشور با اهداف دیگری صورت گیرد ،ولی این تعریف برای شناخت اولیه از بروشور است. بنابراین چاپ بروشور معمولا جنبه تبلیغاتی کمتری نسبت به چاپ کاتالوگ دارد.

در واقع بروشور کتابچه ای چند صفحه ای یا به صورت دقیق تر چند لتی است.این کتابچه با هدف معرفی کالا یا خدمات به مشتریان است.

عموما بروشور ها را یا به صورت دستی بین مخاطبان توزیع می کنند یا در مجلات و روزنامه ها قرار می دهند.بنابر این بعد از چاپ بروشور نحوه توزیع آن بین مخاطبان هم اهمییت دارد.

انواع بروشور

 چاپ بروشور به صورت ها و شکل های مختلفی صورت می گیرد. در اینجا توضیح مختصری در مورد هریک از آنها ارایه می شود.

  • بروشورهای اینترنتی

در دنیای مدرن امروزی بروشورهای الکترونیکی رواج زیادی دارد.مزیت آن نسبت به نسخه های چاپی این است که مخاطبین بیشتری دارد و در مقایسه با نسخه چاپی هزینه کمتری هم دارد.

  • بروشورهای دو َلتی و سه لتی

معمولی ترین شکل چاپ بروشوربه صورت دو لت و سه لت است.که در واقع به خط تای کاغذ اشاره دارد.در شکل دو لتی ، یک صفحه از وسط تا شده است و پشت و روی آن دارای مطلب و تصاویر است.در حالت سه لتی ، یک صفحه به سه بخش تقسیم شده است این تقسیم همان خط تا یا لت است.روکش سلفون بهتر است روی بروشورهای دو لت و سه لت کشیده شود.در چاپ بروشور دو لت و سه لت از سلفون استفاده شود تامانع از شکستن کاغذ در خط تا شود.

البته شکل های دیگر چاپ بروشورهم وجود دارد که با نام چهار، پنج یا شش پنل تا می شود.

انواع تا در چاپ بروشور

از جهت صحافی، چاپ بروشور به دو صورت تاشو و منگنه دار است.

  • بروشور منگنه دار

وقتی بخواهیم بروشور منگنه دار طراحی کنیم،تعداد صفحات آن باید زوج باشد.معمولا منگنه در خط تا انجام می شودو بروشور به صورت کتابچه در می آید.چاپ بروشورهای منگنه دار معمولا کمتر از 20 صفحه است.معمولا جنس جلد بروشور مقوا ولی صفحات داخلی آن کاغذ است.

  • بروشور تاشو

در این نوع بروشور، صحافی و منگنه استفاده نمی شود.با خط تا، صفحات از هم جدا می شوند.برای جلوگیری از دور ریزکاغذ، بهتر است اندازه نهایی بروشور، متناسب با سایز استاندارد کاغذ در نظر گرفته می شود.

مراحل چاپ بروشور

 

زمانی که با هر هدفی، اقدام به چاپ بروشوردارید،باید این مراحل را درنظر بگیرید.

باید ابتدا به این مساله فکرکنید که از چاپ بروشورچه هدفی دارید؟ در واقع انتظار شمااز چاپ بروشورچیست؟در واقع با توجه به نیاز مخاطب و اهداف خودتان باید برای چاپ بروشوراقدام کنید.

باید با دقت به این سوالات پاسخ دهید و از کنار این سوالات به راحتی نگذرید.اگر بتوانید به این سوالات با دقت پاسخ دهید در مراحل بعدی دچار وقفه نمی شوید.

در مرحله بعدی باید مخاطب خود را مشخص کنید.یعنی باید بدانید که بروشور باید به دست چه کسی برسد.

در مرحله سوم باید مشخص کنید که چقدر بودجه برای چاپ بروشوردر نظر گرفته اید.این برآورد به شما کمک می کند تا شفاف تر در مورد هزینه چاپ بروشوربا طراح و مجری چاپ بروشورمذاکره کنید.

مدت زمان تحویل پروژه را اعلام کنید.یعنی اگر محدودیت زمانی برای چاپ بروشوردارید آن را مطرح کنید.

در مرحله بعدی،محتواو اشکال موردنظر در چاپ بروشوررا مشخص کنید.با توجه به گروه مخاطبان هدفی که از قبل مشخص کرده بودید،باید تصاویر و اشکال جذابی برای گروه سنی مورد نظر را تعیین کنید.محتواو تصاویری که مشخص می کنید در تاثیر گذاری ابزار تبلیغات شما تعیین کننده است.

در مرحله بعد بروشور را مورد بازنگری قرار دهید.باید توجه کنید که آیا اهدافی که در نظر داشتید، محقق شده یا خیر؟مساله بعدی این است که تعیین کنید بروشور در چه تعدادی منتشر شود.

در مرحله نهایی می توانید برای چاپ بروشوراقدام کنید.فقط در نظر داشته باشید که کیفیت بالا در چاپ بروشور لحاظ شود.

عوامل موثر در طراحی بروشور

بارها شاهد بوده ایم که بروشوری که به دست ما رسیده در کوتاهترین زمان ممکن از بین رفته یا دور انداخته شده است.برای اینکه چاپ بروشورصرفا تلف کردن هزینه و زمان نباشد باید عواملی را در طراحی و چاپ آن درنظر بگیریم که در اینجا به اختصار در مورد آن توضیح می دهیم.

  • خلاقیت در طراحی بروشور

از انجایی که معمولا در دنیای امروزه تقریبا هر روزه شاهد بروشورها و کاتالوگ های مختلفی در عرصه جامعه هستیم.باید به این مساله توجه کنیم که خلاقیت و خاص بودن در طراحی بروشور کمک می کند تا ابزار تبلیغاتی ما متفاوت از سایر ابزارها باشد. البته می توان از طرح هایی که بسیار در فضای مجازی وجود دارد، استفاده کرد.ولی احتمالا افراد دیگری قبل از شما هم از آن طرح ها استفاده کرده اند.پس حتما ویژگی خاص در طرح شما باشد که نظر مخاطبان را جلب کند.

  • دقت در انتخاب فونت بروشور

معمولا می توان از هر فونتی در چاپ بروشوراستفاده کرد.ولی نکته مهم این است که برای خواننده،جذاب و خوانا باشد.از چند فونت مختلف هم استفاده نکنید. ممکن است باعث سردرگمی خواننده شود.

  • اختصار در متن بروشور

لزوما توضیح بیشتر دلیل بر موفقیت در انتخاب متن بروشور نیست.در چاپ بروشوربه این نکته توجه کنید که مهم ترین مطالب را در چاپ بروشورلحاظ کنید.ایجاز کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که مخاطب تمام مطالب را مطالعه می کند.در دنیای شلوغ امروزی معمولا مخاطبان حوصله خواندن مطالب مفصل و طولانی را ندارند.

  • سادگی در طراحی و چاپ بروشور

اگر سادگی را درطراحی بروشور در نظر بگیرید معمولا مخاطب راحت تر جذب می شود.از جملات دشوار و طولانی در متن بروشور استفاده نکنید.قابل فهم بودن محتوا کمک میکند تا همه مخاطبان از هر قشری بتوانند مطالب را درک کنند.

  • در نظر گرفتن مخاطب

اینکه در طراحی بروشور سلیقه خود رادر نظر بگیرید،اهمییت دارد.ولی مهم تر از آن نیاز و سلیقه مخاطب مهم است.بنابراین میتوانیم با در نظر گرفتن سلایق مخاطب بهترین طراحی را درمورد چاپ بروشورداشته باشیم.

  • تصاویر کمتر و متناسب با متن

هر چقدر بیشتر از تصاویر استفاده کنید باعث شلوغی متن می شود و حتی ممکن است اصل قضیه و پیام بروشور گم شود.تلاش کنید در مورد تعداد تصاویر مرتبط با متن، با طراح مشورت کنید.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید