چاپ کاتالوگ

چاپ کاتالوگ

برای معرفی محصول ، خدمات یا حرفه خود روش های مختلفی وجود دارد.یکی از این روشها چاپ کاتالوگ است.چون در کاتالوگ میتوان از تعداد زیادی صفحه استفاده کرد نسبت به سایر روش ها مزیت دارد.در واقع این امکان وجود دارد که بتوانیم حجم زیادی از اطلاعات مناسب را به سایر افراد ارایه دهیم.در این مطلب در مورد ویژگیهای چاپ کاتالوگ صحبت می شود.


برای معرفی محصول ، خدمات یا حرفه خود روش های مختلفی وجود دارد.یکی از این روشها چاپ کاتالوگ است.چون در کاتالوگ میتوان از تعداد زیادی صفحه استفاده کرد نسبت به سایر روش ها مزیت دارد.در واقع این امکان وجود دارد که بتوانیم حجم زیادی از اطلاعات مناسب را به سایر افراد ارایه دهیم.در این مطلب در مورد ویژگیهای چاپ کاتالوگ صحبت می شود.

در مورد کاتالوگ

کاتالوگ معمولا شامل یک دفترچه چندین صفحه ای است.شرکت، سازمان یا کارخانه ای که محصولی به دیگران ارایه می دهد؛در این دفترچه با نام کاتالوگ، آنهارا معرفی میکند.در چاپ کاتالوگ تلاش می شود تا این معرفی محصولات و خدمات به بهترین شکل و بالاترین کیفیت چاپ شود.چون چاپ کاتالوگ موجب ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده می شود.بنابراین طراحی و چاپ کاتالوگ امری مهم و حساس است.

حتی در دنیای امروز که معمولا اطلاعات به راحتی در موتورهای جستجوی اینترنت یافت می شود، باز هم ابزاری چون چاپ کاتالوگ مورد توجه است.چون معرفی محصولات به شکلی سازمان دهی شده انجام می شود معمولا مورد استقبال مشتریان قرار میگیرد.گاه برای خرید محصول، افراد نمی دانند به دنبال چه هستند و تمایل دارند همه گزینه های موجود در بازار را ببینند؛در نتیجه چاپ کاتالوگ همچنان مورد نیاز است.

ویژگی های چاپ کاتالوگ

اگر ویژگیهای کاتالوگ خوب را بشناسیم بهتر می توان برای چاپ کاتالوگ اقدام کرد.در این بخش شرایط کاتالوگ مناسب را بیان می کنیم.

  • قابل حمل بودن و سادگی

برای اینکه افراد در کمترین زمان بتوانند آن را مطالعه کنند و به راحتی قابل فهم باشد.پیچیدگی موجب سردرگمی خواننده می شود.

  • بیشترین و رایج ترین اندازه مصرفی برای کاتالوگ ،A4 است.ولی از سایر اندازه ها مانند A5 و A3 هم میتوان استفاده کرد.یعنی با توجه به نوع استفاده و کاربرد کاتالوگ میتوان اندازه های رایج را در چاپ کاتالوگ لحاظ کرد.
  • هماهنگی عکس و متن

برای چاپ کاتالوگ این نکته را در نظر داشته باشید که عکس و متن مطابق باشد.این وِیژگی در چاپ کاتالوگ موجب می شود تااگر صرفا خوانندگان به عکس توجه کنند، حدس بزنند مطلب در چه موردی است و در صورت نیاز مطلب را مطالعه کنند.

  • کاتالوگ در مقایسه با تراکت و پوستر اطلاعات بیشتری را باید معرفی کند.بنابراین فقط اشاره به خدمات و محصولات نباشد و تا حد ممکن توضیحاتی ارایه شود.
  • جنس سلفون و روکش یووی جلوه بهتری به کاتالوگ می دهد.در چاپ کاتالوگ به جنس آن توجه کنید.
  • اطلاعات در چاپ کاتالوگ به صورت شکیل و منظم ارایه شود .از پراکندگی اطلاعات جلوگیری شود تا راحت تر بتوان به هدف مورد نظر که دسترسی به اطلاعات است؛ دست یافت.پراکندگی در ارایه اطلاعات موجب سردرگمی و آشفتگی مخاطب می شود.جهت آسان سازی در انتخاب کالا و محصولات بهتر است نظم در ارایه اطلاعات وجود داشته باشد.
  • کاتالوگ باید طوری طراحی و چاپ شود که همه سوالات مشتریان در مورد محصول پاسخ داده شود و موردی برای ابهام نباشد.
  • در چاپ کاتالوگ محدودیتی در تعداد صفحات وجود ندارد. هر تعداد صفحه که لازم باشد تا یک محصول معرفی شود را می توان به کار برد.
  • انتخاب رنگ مناسب در چاپ کاتالوگ .از آنجایی که رنگ در چند ثانیه اول بیشترین تاثیر را بر مخاطب دارد.باید رنگی مناسب و جذاب انتخاب کنیم.هر رنگ می تواند پیام خاصی برای مخاطب داشته باشد.

همه این موارد منوط به این است که در چاپ کاتالوگ از طراحی حرفه ای بهره گرفته شود.

چاپ کاتالوگ

طراحی کاتالوگ

آنچه که در نگاه اول موجب جلب نظر مشتری می شود،جلد یا شکل کلی کاتالوگ است.چاپ کاتالوگ اگر به صورت حرفه ای باشد این شمایل کلی با جذابیت بالا موجب رونق کسب و کار می شود.معمولا در طراحی کاتالوگ از لمینت براق و مات،سلفون مات و براق ،پوشش آبی یا یووی،چاپ به صورت برجسته،استفاده از فیبر در داخل بافت کاتالوگ استفاده می شود.چاپ مورد استفاده در کاتالوگ ،چاپ چهاررنگی،چاپ سیاه و سفید، رنگ پانتون و چاپ لعاب دار و ... استفاده می شود.افراد می توانند متناسب با نیاز خود و بودجه ای که در اختیار دارند، طرح لازم را انتخاب کنند.

به یاد داشته باشید که از قرار دادن مقدار زیادی اطلاعات در یک صفحه کاتالوگ خودداری کنید.اگر در چاپ کاتالوگ مقدار زیادی اطلاعات در یک صفحه باشد ،موجب سردرگمی مشتری می شود و ممکن است مانع از ادامه مطالعه کاتالوگ شود.

مقدار اطلاعات و تصاویر موجود در آن بایدیک تعادلی داشته باشد.گاه چاپ یک کاتالوگ 10 صفحه ای بهتر از کاتالوگ 50 صفحه ای مشتری را تحریک می کند.حجم زیاد اطلاعات در چاپ کاتالوگ می تواند خسته کننده باشد.برای محاسبه تعداد صفحات کاتالوگ می توانید با طراح مشورت کنید.

اطلاعات درج شده در کاتالوگ

  • در صفحات ابتدایی معمولا رزومه سازمان یا شرکت ارایه می شود.که در همان ابتدا مشتریان با دیدی کلی بتوانند شرکت را بشناسند.اگر شرکت افتخارات یا جایزه هایی کسب کرده، بهتر است مطرح شود.اگر دارای ایزو هستند؛در صفحات آغازین بیان شود.
  • استفاده از عکس و تصاویر مرتبط با متن در چاپ کاتالوگ ،برای تصمیم گیری بهتر مخاطبان است.
  • برای اینکه مشتری بهتر درمورد یک کالا یا خدمات تصمیم گیری کند، باید آن را با سایر کالاهای آن حوزه مقایسه کند.بنابر این هر کالا جداگانه توضیح داده شود.
  • اگر در بازار رقابتی ، کالای مورد نظر مزیتی نسبت به بقیه دارد در چاپ کاتالوگ باید در نظر گرفته شود.
  • معمولا در تولید هر محصول یا معرفی خدمات ،بهترین کالا یا خدمات باید شناسایی شود و در مورد آن کالا یا خدمات در چاپ کاتالوگ توضیحات لازم ارایه شود.
  • شماره تماس یا آدرس سایت یا سایر اطلاعات تماس باید حتما ذکر شود.اگر مشتری یا مخاطب به اطلاعات دیگری در این زمینه نیاز دارد بتواند از این طریق ارتباط برقرار کند.

انواع چاپ کاتالوگ

چاپ کاتالوگ به دو صورت افست و دیجیتال انجام می شود.در مورد معایب و مزایای هر یک از این روش ها بهتر است اطلاعاتی ارایه شود.

اگر چاپ کاتالوگ در تیراژ1000 به بالا مد نظر است، پیشنهاد می شود از چاپ افست استفاده شود.امادر چاپ کاتالوگ در تیراژ پایین یا زمانی که فورا به کاتالوگ نیاز داریم باید از چاپ دیجیتال استفاده شود.

در چاپ کاتالوگ به صورت افست،هم به صورت عمومی و هم به صورت اختصاصی انجام میگیرد.برای کاتالوگ های تک برگی از چاپ عمومی استفاده می شود.به این صورت که کاتالوگ طراحی شده در کنار چند کاتالوگ دیگر دریک فرم قرار میگیرد و چاپ کاتالوگ انجام میشود.

در چاپ اختصاصی کاتالوگ ، طرح کاتالوگ در یک فرم مخصوص به شما چیده می شود و به صورت انحصاری مربوط به شمامی باشد. چاپ اختصاصی کاتالوگ از لحاظ کیفیت ویژگی متمایزی دارد.

چاپ کاتالوگ به صورت عمومی و اختصاصی ، هر دو با حداقل تیراژ 1000 عدد می باشد.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید