نویسنده : خانم شریفی 1400/06/21
تبلیغات در رشد و توسعه هر کسب و کاری حرف اول را میزند. از اینرو همه کسب و کارها در پی این هستند که با تبلیغات محصولات و خدماتی که ارائه میدهند در بین مردم شناخته شوند و از این طریق رشد کنند. امروزه روشهای متعددی برای تبلیغات هر برندی وجود دارد که در دو دسته کلی تبلیغات محیطی و تبلیغات اینترنتی قرار میگیرند؛ اما تبلیغات اینترنتی بهتر است یا تبلیغات محیطی؟ در این مطلب با مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی به این پرسش پاسخ خواهیم داد.
همه کسب و کارهای بزرگ و کوچک یک ویژگی مشترک دارند: رسیدن به بازار هدف و کسب حداکثر سود بدون نیاز به سرمایه گذاری زیاد پول و منابع؛ که این استراتژی با چیزی به جزء داشتن یک برنامه تبلیغاتی مستمر میسر نخواهد شد. همانطور که می دانید تبلیغات یا به صورت محیطی است که مطمئنا نمونه آن را بارها هنگام گشت درون شهر و یا حتی اتوبوس و مترو دیده اید؛ یا به صورت آنلاین که با باز کردن شبکه های اجتماعی دائما با آن ها سر و کار خواهید داشت؛ اما سوالی که برای همه مدیران کسب و کارهای مختلف پیش می آید این است که تبلیغات محیطی بهتر است یا تبلیغات آنلاین؟ در ادامه این مطلب با مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی به این پرسش پاسخ خواهیم داد. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.
تبلیغات آنلاین یا تبلیغات محیطی هر دو به طور قطع تفاوت هایی باهم دارند که بسته به نوع فعالیت و هدف شرکت های مختلف هر دو یا یکی از آنها مورد استفاده قرار میگیرند. گاهی شاید مجبور شوید با وجود تبلیغات آنلاین از تبلیغات محیطی نیز استفاده کنید و یا برعکس. در تبلیغات محیطی میتوان مخاطب را از هر قشری تحت تاثیر قرار دارد؛ در صورتی که وقتی صحبت از تبلیغات آنلاین میشود، ممکن است گروه خاصی مخاطب شما باشند. در ادامه با مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی، شما را با مزایا و تفاوتهای هر کدام با دیگری آشنا خواهیم کرد.
به هر فعالیت، معرفی، تبلیغ محصول و خدمات که در بستر اینترنت برای جذب مشتری صورت بگیرد، تبلیغات آنلاین گفته می شود. در این روش برای جذب مشتری با استفاده از وب سایت ها، موتورهای جستجو و همچنین شبکه های اجتماعی فرد با نام تجاری مشخصی سعی در جلب توجه مخاطبان برای فروش و ارائه خدمات دارد. در ادامه شما را با انواع روش های تبلیغات آنلاین آشنا خواهیم کرد.
برای درک بهتر مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی و تفاوتهایی که بین هر یک از این روش های تبلیغاتی وجود دارد، بهتر است با انواع روش های تبلیغات آنلاین از درست کردن وبلاگ گرفته تا طراحی وب سایت، طراحی اپلیکیشن، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی و ... آشنا شوید.
یکی از انواع روش های تبلیغات آنلاین، درست کردن وبلاگ است که روش نسبتا قدیمی به حساب میآید، منتهی هنوز هم از آن برای معرفی خدمات و محصولات کسب و کارهای مختلف استفاده میشود. به گونهای که صاحبین مشاغل با کمک وب سایت های وبلاگ ساز، وبلاگی را مخصوص معرفی کسب و کار خود و تمامی محصولات و خدماتی که ارائه میدهند، ایجاد میکنند و سپس مطالبی تبلیغاتی که معرفی کننده محصولات و خدمات آن کسب و کارها است را درون وبلاگ خود قرار می دهند.
مزیتی که این روش تبلیغات آنلاین برای کسب و کار شما دارد، این است که نیاز به هیچ هزینهای ندارد، از طرفی اگر برای کسب و کارتان وب سایتی هم طراحی کرده باشید میتوانید از محتوایی که در وبلاگ خود قرار میدهید به وب سایتتان لینک دهید که اصطلاحا به این روش ساخت بک لینک میگویند. ساخت بک لینک در افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو که اصطلاحا به آن رتبه سئو سایت میگویند تاثیر بسزایی دارد.
دومین روش از انواع روش های تبلیغات آنلاین که تصمیم داریم در مقاله مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی به آن اشاره کنیم، طراحی وب سایت است. طراحی وب سایت یکی از مهم ترین روش های تبلیغات اینترنتی به حساب می آید که نه تنها هیچ وقت منسوخ نمی شود، بلکه روز به روز به تعداد کسب و کارهایی که به طراحی وب سایت تمایل نشان می دهند، بیشتر و بیشتر می شود.
طراحی وب سایت به دو صورت انجام می شود که یکی به شکل اختصاصی است و دیگری به شکل قالب آماده که به آن طراحی سایت وردپرسی گفته می شود. در حالت اول تیمی از برنامه نویسان صفر تا صد طراحی سایت را با کدنویسی جلو می برند اما در حالت دوم برنامه نویس با خریداری قالبی آماده و استفاده از CMS وردپرس سایتی را طراحی می کند. در حالت اول زمان طراحی سایت طولانی خواهد بود و هزینه آن هم بیشتر است، منتهی سایت از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود؛ اما در حالت دوم هزینه و زمان طراحی سایت کمتر است، منتهی امنیت آن نسبت به طراحی سایت اختصاصی کمتر خواهد بود.
پس از طراحی سایت، یکی دیگر از مهم ترین روش های تبلیغات آنلاین، طراحی اپلیکیشن موبایل است. برخی از صاحبین مشاغل به ویژه آن دسته از مدیرانی که به فروش محصولات به صورت آنلاین یا ارائه خدمات آنلاین مانند: دیجی کالا و اسنپ مشغول هستند، تمایل دارند علاوهبر سایت، اپلیکیشن موبایلی داشته باشند؛ تا کاربر آن را بر روی گوشی خود نصب کند و در هر زمان و مکانی با استفاده از موبایل و باز کردن اپلیکیشن موردنظر بر روی آن بتواند محصول موردنظر خود را خریداری کند یا از خدمات آنلاین برند موردنظر به راحتی استفاده کند.
تبلیغات کلیکی به عنوان یکی دیگر از روش های تبلیغات اینترنتی که تصمیم داریم در مقاله مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی به آن اشاره کنیم، تنها زمانی به کارتان می آید که برای کسب و کارتان یک وب سایت طراحی کرده باشد اما چرا؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید مفهوم تبلیغات کلیکی را به خوبی درک کنید، به همین دلیل بیایید فرض کنیم که شما یک وب سایت فروش گل و گیاه دارید و می خواهید تبلیغات کلیکی انجام دهید.
برای این کار باید یک بنر برای معرفی کسب و کارتان به عنوان فروشگاه آنلاین گل و گیاه طراحی کنید و از یک سایت پربازدید مانند دیجی کالا درخواست کنید که بنر تبلیغاتی شما را در سایتش قرار دهد. پس از اینکه دیجی کالا بنر شما را در سایتش قرار داد، هر کاربری که جذب تبلیغات شما شود بر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک کرده و یک راست وارد سایت شما می شود؛ درواقع به این روش تبلیغات کلیکی میگویند. دریافت هزینه این نوع تبلیغات آنلاین به این شکل است که صاحب سایتی که بنر تبلیغاتی خود را در آن قرار داده اید به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی بنر شما بکنند و وارد سایتتان شوند از شما پول دریافت می کند.
همانطور که می دانید گوگل به عنوان یکی از بهترین موتورهای جستجو، سرویس های متعددی را در اختیار کاربران قرار داده است که یکی از مهم ترین آن ها امکان تبلیغات در گوگل با استفاده از Google Adwords یا Google Ads است. برای اینکه بهتر بتوانید مفهوم گوگل ادوردز را درک کنید، تنها کافی است به تصویر بالا نگاهی بیندازید. این تصویر دقیقا زمانی را نشان می دهد که شما موضوعی را در گوگل سرچ می کنید و عبارت "Ad" درصورتی که زبان مرورگر شما انگلیسی باشد و عبارت "تبلیغ" درصورتی که زبان مرورگر شما فارسی باشد در کنار بعضی از نتایج جستجو نمایش داده می شوند و به کاربر نشان می دهند که سایت مذکور که در کنار اسم آن عبارت "Ad" یا "تبلیغ" نوشته شده است در آن کلمه کلیدی که شما سرچ کردید در گوگل تبلیغ کرده است.
پروسه تبلیغ در گوگل ادوردز به این شکل است که صاحبان کسب و کارها کلمات یا عبارت هایی را همراه با یک متن تبلیغاتی از طریق گوگل ادوردز به گوگل پیشنهاد می دهند. سپس به گوگل اعلام می کنند که در ازای نمایش تبلیغات آن ها حاضرند مبلغ n تومان به گوگل پرداخت کنند. گوگل نیز پیشنهاد کاربران را با پیشنهادات رقبای آن ها مقایسه کرده و براساس سودآوری که دارند مرتب کرده و در نتایج جستجو نمایش می دهد. سپس زمانی که هر کاربری بر روی تبلیغات یک سایت در گوگل کلیک می کند و وارد آن می شود، مبلغ تعیین شده از حساب صاحب وب سایت از سوی گوگل کسر می گردد.
می توان گفت که یکی از هدفمندترین روش های تبلیغات آنلاین که در مقاله مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی به آن اشاره کردیم، تبلیغات در گوگل از طریق گوگل ادوردز است؛ مخصوصا اگر هزینه بیشتری نسبت به سایر رقبای خود برای نمایش پیدا کردن تبلیغات خود در گوگل پرداخت کنید؛ چراکه اینگونه، تبلیغات شما بالاتر از تبلیغات رقبای شما در گوگل نمایش داده خواهد شد و تعداد کاربرانی که بر روی آن کلیک کرده و آن را مشاهده کنند خیلی بیشتر خواهد بود. درنتیجه بیشتر و بیشتر در میان کاربران دنیای وب دیده می شوید و کسب و کار شما با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد.
یکی دیگر از روش های تبلیغات آنلاین که این روزها مورد توجه خیلی از کسب و کارها قرار دارد، تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی متعددی وجود دارند که کسب و کارها و شرکت های متعدد از آن ها برای معرفی خدمات و محصولاتی که ارائه می دهند استفاده می کنند از اینستاگرام گرفته تا یوتیوب، لینکدین، فیسبوک و ...؛ منتهی اینستاگرام در حال حاضر پراستفاده ترین شبکه اجتماعی است که امکان ندارد کسب و کار یا شرکتی پیدا شود که در آن تبلیغ نکند.
جدا از اینستاگرام، یوتیوب و لینکدین هم در راستای توجه کاربران برای معرفی کسب و کار خود قرار دارند منتهی نه به اندازه اینستاگرام؛ البته پیشنهاد ما به شما این است که فعالیت در لینکدین را به اندازه اینستاگرام جدی بگیرید، چراکه محیط شبکه اجتماعی لینکدین دقیقا برخلاف اینستاگرام است. درواقع شما می توانید هر مخاطبی را در اینستاگرام ببینید، حتی مخاطبانی که به دنبال هیچ هدف و کسب و کاری در این شبکه اجتماعی نیستند و تنها زندگی خود را از صبح که چشمانشان را باز می کنند تا آخر شب که دوباره به تختشان می روند به نمایش می گذارند؛ درصورتی که در شبکه اجتماعی لینکدین تمامی مخاطبان به دنبال تحقق هدفی در راستای رشد کسب و کار خود هستند.
تبلیغات ایمیلی آخرین روش تبلیغات آنلاین می باشد که قرار است در مقاله مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی درمورد آن صحبت کنیم. همانطور که خودتان هم می دانید به ارسال یک پیام تبلیغاتی به آدرس ایمیل مشتریانتان تبلیغات ایمیلی می گویند. با وجود اینکه ارسال ایمیل برای مشتریانتان هزینه کمتری نسبت به سایر روش های تبلیغات آنلاین دارد اما این روش دیگر مانند گذشته که خیلی از کسب و کارها از آن استفاده می کردند طرفدار ندارد؛ البته هنوز هم شرکت هایی هستند که از این روش برای تبلیغ محصولات و خدماتی که ارائه می دهند استفاده می کنند، منتهی متقاضیان این روش نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.
به نظر می رسد که شرکت ها ترجیح می دهند برای تبلیغات خود به سراغ روش های جدیدتری که مطمئنا بازخورد بیشتری دارد حرکت کنند. البته نباید مزایای تبلیغات ایمیلی را فراموش کنیم، برای مثال یکی از بهترین مزایایی که این روش دارد این است که شما می توانید پس از ارسال ایمیل، تجزیه و تحلیل کنید که کاربران بر روی لینک ایمیلی که برایشان ارسال کرده اید، کلیک کرده اند یا نه یا اینکه می توانید متوجه شوید مشتریانتان بیشتر به کدام موضوعات و محصولات شما توجه دارند.
حالا که با انواع روش های تبلیغات آنلاین آشنا شدید برای درک بهتر مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی، بهتر است نگاهی به مزایای تبلیغات اینترنتی نیز بیندازیم و ببینیم که اگر از تبلیغات آنلاین استفاده کنید از چه مزایا و ویژگی هایی برخوردار خواهید شد.
تا به اینجای مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی، تبلیغات آنلاین، انواع روش ها و مزایای آن را به شکل کاملی بررسی کردیم و اکنون برای اینکه تفاوت بین تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی را بهتر درک کنید وقتش رسیده است که به سراغ تبلیغات محیطی، انواع روش ها و مزایای آن برویم؛ اما قبل از آن بهتر است بدانید که دقیقا به چه نوع تبلیغاتی، تبلیغات محیطی می گویند؟ درواقع به تمامی خدمات چاپ، اجاره بیلبورد، اجاره تلویزیون های شهری و هر روش تبلیغاتی دیگری که به صورت فیزیکی انجام گیرد تبلیغات محیطی می گویند. در ادامه به هر یک از روش های تبلیغات محیطی اشاره خواهیم کرد.
همانطور که اشاره کردیم انواع روش های تبلیغات محیطی شامل استفاده از خدمات چاپ مانند: چاپ بروشور، چاپ کاتالوگ، چاپ تراکت، چاپ کارت و اجاره بیلبورد، اجاره استرابورد، استفاده از استندهای تبلیغاتی و اجاره تلویزیون شهری می باشد. در ادامه تک تک این روش ها را بررسی خواهیم کرد.
اولین روش از روش های تبلیغات محیطی که تصمیم داریم در مقاله مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی به آن اشاره کنیم، استفاده از خدمات چاپ است که می تواند موجب شود در ذهن مردم یا مشتریان خود بمانید. فراموش نکنید که ماندن در ذهن مشتریانتان مهم ترین گامی است که باید برای رشد کسب و کار خود بردارید و استفاده از روش های تبلیغات محیطی می تواند کمک بزرگی برای برداشتن این گام باشد. انواع خدمات چاپ به شرح زیر هستند:
از خدمات چاپ که بگذریم می رسیم به یکی از مهم ترین روش های تبلیغات محیطی که می توان گفت یکی از مهم ترین موارد مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی است. اجاره بیلبورد و به نمایش گذاشتن تبلیغات کسب و کارتان بر روی آن می تواند به دیده شدن برند شما توسط مردم زیادی که هر روز با خودرو خود از کنار تبلیغات بزرگ شما بر روی بنری که اجاره کرده اید می گذرند کمک فوق العاده ای بکند؛ که مهم ترین مزیت این روش ماندن در ذهن مردم است، منتهی مسئله مهمی که باید درخصوص اجاره بیلبورد حتما به آن توجه کنید این است که سعی کنید بیلبوردی را برای نمایش تبلیغات خود اجاره کنید که در مسیر پر رفت و آمدی باشد تا توسط افراد زیادی دیده شود.
مطمئنا زمانی که وارد فروشگاه های بزرگ شده اید ابتدای ورود خود با استندهای تبلیغاتی که بر روی زمین کنار درب ورودی قرار داده شده اند مواجه شده اید. شما هم می توانید درصورت داشتن یک فروشگاه از استندهای تبلیغاتی استفاده کنید؛ به ویژه زمانی که تصمیم دارید بر روی قیمت یک یا چند تا از محصولات خود تخفیفی را اعمال کنید که در این صورت می توانید محصولات تخفیف خورده خود را با میزان درصد تخفیفی که برای هر کدام از آن ها در نظر گرفته اید بر روی یک استند تبلیغاتی چاپ کرده و در فروشگاه خود قرار دهید. اینگونه هر یک از مشتریان و مردمی که از کنار فروشگاه شما گذر می کنند با دیدن تخفیفاتی که گذاشته اید وارد فروشگاه شما می شوند و از شما خرید می کنند.
درواقع استرابورد نمونه ای استند تبلیغاتی است با این تفاوت که به صورت یک پرتابل ایستاده نصب می شود و مانند یک بیلبورد توجه همه را به خود جلب می کند؛ منتهی هزینه ای که باید برای این روش از تبلیغات محیطی بپردازید کمتر از اجاره بیلبورد است.
و اما آخرین روش از روش های تبلیغات محیطی که لازم است جهت مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی به آن اشاره کنیم، اجاره تلویزیون شهری است که تاثیرات آن در حوزه تبلیغات کسب و کارها، محصولات و خدماتی که به مخاطبان و مشتریان خود ارائه می دهند نسبت به سایر روش های تبلیغات محیطی چندین برابر بیشتر است؛ چراکه در تلویزیون های شهری شاهد نمایش تبلیغات کسب و کارهای مختلف از طریق رنگ های مختلف و تصاویر متحرک هستیم. براساس مطالعاتی که در زمینه تاثیر داده هایی که وارد ذهن می شوند انجام شده است، تصاویر متحرک بهتر در ذهن باقی می مانند تا تصاویر ثابت. با این وجود اگر دوست دارید کسب و کار شما برای مدت زمان طولانی در ذهن مردم باقی بماند بهتر است به سراغ تبلیغات در تلویزیون های شهری بروید.
تبلیغات محیطی هم مانند تبلیغات اینترنتی مزایایی دارد که به مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی کمک بسزایی می کند. در ادامه شما را با چند مورد از مهم ترین مزایای تبلیغات محیطی آشنا خواهیم کرد.
تفکر اشتباهی که برخی از مدیران کسب و کارها و شرکت های مختلف دارند این است که تبلیغات آنلاین بهتر از تبلیغات محیطی است و دیگر دوران تبلیغات محیطی گذشته است؛ درصورتی که مهم ترین هدف از تبلیغات هر کسب و کار، محصولات و خدمات آن این است که در بین همه مردم از کودک گرفته تا جوان و پیر شناخته شود؛ در حالیکه تبلیغات آنلاین تنها توسط مخاطبانی که در دنیای وب و شبکه های اجتماعی هستند دیده می شود. اگر فکر کنید تعداد کاربران دنیای مجازی خیلی زیاد است و شناخته شدن کسب و کار شما در میان آن ها کافیست با آن دسته از مردمی که با دنیای موبایل و کامپیوتر غریبه هستند چه می کنید؟.
بنابراین در نتیجه گیری مقایسه تبلیغات آنلاین با تبلیغات محیطی باید بگوییم که هیچ یک از این روش های تبلیغاتی نسبت به دیگری برتری ندارند و برعکس مکمل یکدیگر هستند. از این رو اگر شما رویای یک کسب و کار موفق و داشتن برندی شناخته شده در بین مردم را در سر دارید هم باید به تبلیغات مجازی تکیه کنید و هم به تبلیغات محیطی و برنامه تبلیغات مجموعه خود را بر اساس هر دوی این روش های تبلیغاتی تنظیم کرده و جلو ببرید.
نظرات کاربران