اصول روان ‌شناسی در تبلیغات بیلبوردی

اصول روان ‌شناسی در تبلیغات بیلبوردی

به کار بردن اصول روانشناسی در تبلیغات بیلبوردی به شما کمک می کند تا بتوانید برند خود را به صورت هوشمندانه تبلیغ کنید.


یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی، تبلیغات محیطی به ویژه بیلبورد است. با اینکه این روزها رسانه های دیجیتال رشد و پیشرفت زیادی داشته اند، اما بیلبوردها هنوز هم به عنوان یکی از مهم ترین و قوی ترین ابزارها برای تبلیغات شناخته می شوند. تحقیقات مختلف نشان دهنده این است بیلبوردها در مقایسه با دیگر رسانه ها تاثیر بیشتری در جذب مخاطب داشته و می تواند به خوبی در ذهن مخاطب باقی بمانند.

اگر به تبلیغات روی بیلبوردها در سطح شهر توجه کنید، متوجه می شوید برخی از آن ها به خوبی در ذهن شما باقی مانده اند و برخی دیگر خیر؛ فکر می کنید چه چیزی باعث می شود تا بعضی از بیلبوردها به راحتی در ذهن مخاطب باقی بمانند؟ کاملا واضح است: اصول روانشناسی در تبلیغات بیلبوردی استفاده شده است.
طراحان تبلیغات محیطی به خوبی می دانند که باید بیلبوردها را به گونه ای طراحی کنند تا بتوانند با ذهن مخاطب در تعامل باشند و آن را در ذهن بیننده حک کنند. تکنیک های اصول روانشناسی در تبلیغات دقیقا آن چیزیست که می تواند به شما کمک کند تا تبلیغات خود را به طور موثر انجام داده و آن را در ذهن مخاطب حک کنید.

تبلیغات بیلبوردی

معرفی اصول روانشناسی و کاربرد آن ها برای بیلبوردها

در اصول روانشناسی تکنیک های مختلفی بیان شده که به شما کمک می کنند تا تبلیغات شما به طور موثر عمل کنند و در ذهن مخاطب باقی بمانند. برخی از رایج ترین این اصول عبارتند از:

1. اصل همذات پنداری (Empathy)

اصل همذات پنداری بدین معناست که شما باید بتوانید نیازهای مخاطبان، احساسات و تجربه های آن ها را به خوبی درک کنید و آن ها را در قالب پیام تبلیغاتی منعکس کنید. اگر مخاطب احساس کند که این تبلیغ دقیقا خواسته و احساس او را بیان می کند، قطعا تاثیر تبلیغ شما افزایش می یابد. 
تحقیقات مختلف نیز نشان داده تبلیغاتی که توانسته اند احساسات مخاطب را نشانه بگیرند، موفق تر بوده و تاثیر بیشتری بر جذب مخاطب داشته اند. شما با به کار بردن اصل همذات پنداری در تبلیغات بیلبوردی باید کاری کنید که مخاطب خودش را در موقعیت تبلیغ بداند.

کاربرد اصل همذات پنداری در بیلبورد

  • می توان از اصل همذات پنداری با به کار بردن عبارت های کوتاه احساسی استفاده کرد. برای مثال تبلیغات خود را با جملاتی مانند دیگر نگران نباش یا ما در کنار شماییم، آغاز کنید.
  • ترکیب یک عنصر داستانی ساده را به کار ببرید تا مخاطب بتواند خود را در آن تصور کند. مانند: دیروز نگران بودم، امروز با شما خیالم راحته! چنین داستان هایی موجب می شوند تا مخاطب خود را جای راوی بگذارد.
  • از تصاویری استفاده کنید که مخاطب خود را در آن موقعیت قرار دهد. برای مثال تصویری فردی که با پیدا کردن یک راه حل مشکل خود را حل می کند یا خانواده ای که خوشحال هستند.

2. اصل جذابیت بصری (Attractiveness)

یکی از سریع ترین تبلیغاتی که می تواند در چند ثانیه توجه مخاطب را جلب کند، تبلیغی است که دارای تصاویر خلاقانه باشد. در تبلیغات بیلبوردی جذابیت بصری بیش از هر موضوع دیگری می تواند روی ذهن مخاطب اثر بگذارد. اصل جذاب بصری برای بیلبورد بسیار مهم و حیاتی است، چرا که مدت زمان مواجه مخاطب با آن کوتاه است، بنابراین باید بتواند در همین مدت زمان کم مخاطب را جذب کند.
تصاویر بیلبوردها باید زیبا، متقارن و درعین حال کنتراست بالا داشته باشند. در تصاویری که کنتراست بالاست و رنگ ها مکمل یکدیگر هستند، خوانایی پیام افزایش می یابد. فراموش نکنید که رنگ ها احساس ایجاد می کنند. برای مثال رنگ آبی می تواند آرامش بخش باشد و رنگ قرمز هیجان و انرژی را به همراه دارد.
کاربرد اصل جذابیت بصری در بیلبورد

  • برای طراحی بیلبوردها بر پایه اصل جذابیت بصری برای متون و پس زمینه از رنگ های تضاد استفاده کنید.
  • از فضای خالی استفاده کنید تا تمرکز روی پیام اصلی بیشتر شود.
  • تصاویر بزرگ و با کنتراست بالا را به کار ببرید.
  • از شلوغی بصری پرهیز کنید، زیرا پیام اصلی دیده نمی شود.

مطالب مرتبط: نکات طراحی بیلبورد تبلیغاتی تاثیرگذار

3. اصل آشنایی و تکرار (Familiarity / Repetition)

اصل آشنایی و تکرار یا همان مواجهه مکرر (Mere Exposure Effect) بیان می کند که زمانی که یک طرح یا برند و لوگو چندین بار دیده شود، با گذشت زمان در میان مخاطبان محبوب تر شده و اعتماد افراد نیز افزایش می یابد. اصل مواجهه مکرر در روانشناسی کلاسیک بیان شده است که نشان می دهد تکرار یک پیام می تواند باعث شود تا آن پیام به خوبی در ذهن مخاطب باقی مانده و اعتمادش را جلب کند. 

کاربرد اصل مواجهه مکرر در بیلبورد

  • برای به کار بردن اصل آشنایی و تکرار یا مواجهه مکرر در تبلیغات بیلبوردی باید تبلیغات خود را در مسیرهای مختلف قرار دهید تا دیده شود.
  • به جای استفاده از یک تبلیغ تکراری و ثابت، تبلیغ را در نسخه های مختلف و مرتبط با یکدیگر طراحی کنید تا هر چند وقت یکبار تغییر کنند. در این صورت تبلیغات شما همیشه تازگی داشته و مخاطب را خسته نمی کند.

ساخت بیلبورد تبلیغاتی

4. اصل روانشناسی رنگ ها (Color Psychology)

رنگ ها تنها برای زیبایی نیستند. مغز ما می تواند واکنش های احساسی و معنایی نسبت به رنگ ها نشان دهد. این یعنی هر رنگ می تواند احساس خاصی را در مخاطب ایجاد کند و بر تصمیم گیری او تاثیر بگذارد. در مقالات مختلفی که به موضوع روانشناسی رنگ ها می پردازد، بیان شده که رنگ ها می توانند در شناخت برند، احساسات، درک و تصمیم گیری مخاطبان تاثیر بگذارند.

در برخی تحقیقات نیز نشان داده شده که 62 تا 90 درصد از برداشت اولیه مخاطبین از محصولات یا برندها به رنگ آن محصول و برند بستگی دارد. در تبلیغات محیطی مختلف مانند نمایشگرهای دیجیتال یا بیلبوردها استفاده خلاقانه و اصولی از رنگ ها می تواند در چند ثانیه مخاطب را جذب کند و پیام اصلی را در ذهن او باقی بگذارد.

کاربرد اصل روانشناسی رنگ ها در بیلبورد

  • از یک رنگ سازمانی مناسب استفاده کنید. این یعنی با توجه به نوع محصول و خدمات خود می توانید یک رنگ سازمانی مناسب را انتخاب نمایید. برای مثال برای محصولاتی مانند نوشیدنی های انرژی زا باید از رنگ هایی که انرژی به همراه دارند مانند نارنجی و قرمز استفاده شود. 
  • برای تاکید از رنگ های مکمل استفاده کنید. استفاده از این رنگ ها می تواند یک تضاد قوی ایجاد کرده و موجب شود تا شعار یا برند شما سریع تر دیده شده توجه را جلب کند.
  • استفاده از رنگ های متعدد می تواند موجب آشفتگی بصری شود، بنابراین برای بیلبورد تبلیغاتی بهتر است از 2 تا 3 رنگ هماهنگ استفاده شود.

5. اصل اثبات اجتماعی (Social Proof)

اصل اثبات اجتماعی بدین معناست که افراد همیشه به رفتار دیگران توجه می کنند و تمایل دارند تا رفتار دیگران را دنبال کنند. این یعنی اگر ببینند که یک فرد از خرید یک محصول راضی بوده، اعتمادشان به آن محصول افزایش می یابد.
اثبات اجتماعی یکی از اصول تأثیرگذاری رابرت چالدینی (Robert Cialdini) است. اون بیان می دارد افراد در صورت قرار گرفتن در موقعیت تصمیم گیری یا ناآشنا به رفتار دیگران و رضایت آن ها توجه می کنند. این اصل در تبلیغات بیلبوردی بدین صورت عمل می کند که مخاطب به این نتیجه میرسد که اگر دیگران از محصول موردنظر استفاده کرده اند و راضی اند، بنابراین من هم می توانم به آن اعتماد کنم.

کاربرد اصل اثبات اجتماعی در بیلبورد

  • از اعداد و آمار برای جذب مشتری استفاده کنید. برای مثال 4 سال پرفروش ترین برند- بیش از 2000 مشتری راضی
  • تصویر افرادی که از محصول استفاده کرده اند در تصویر به کار ببرید.
  • جمله های کوتاه از مشتریان یا توصیه متخصصین را بیان کنید.

6. اصل حافظه و اثرگذاری بلندمدت (Memory and Long-Term Impact)
هدف نهایی تبلیغات بیلبوردی تنها دیده شدن توسط مخاطبین نیست، بلکه این بیلبوردها باید در ذهن مخاطب باقی بمانند. مطالعات علوم اعصاب و روانشناسی تبلیغات بیان می دارد که پیام های داستانی و عاطفی که روی احساسات تمرکز و تاکید دارند، می توانند حافظه بلند مدت را تقویت کنند. همچنین برخی از طراحان بر این باورند که پیام بیلبورد باید در 3 تا 5 ثانیه منتقل شود.

کاربرد اصل حافظه و اثرگذاری بلندمدت در بیلبورد

  • از المان های بصری که به سرعت می توان آن ها را پردازش کرد، استفاده کنید، مانند لوگو، آیکون و تصویر.
  • از اشعار ماندگار و کوتاه بهره ببرید.
  • پیام اصلی را در مرکز دید قرار دهید.

چند نمونه از تبلیغات بیلبوردی معروف

  • کوکاکولا: با استفاده از اصل مواجهه مکرر لوگو و رنگ های برند خود را بارها در بیلبوردهای تبلیغاتی نشان می دهد.
  • داو:با استفاده از اصل همذات پنداری تصاویر واقعی از زنان، موقعیت‌ های روزمره و پیام‌ های احساسی را در بیلبوردها به نمایش می گذارد.

  • اپل: با استفاده از اصل اثبات اجتماعی رضایت مشتری، تعداد کاربران و رتبه بندی ها را در قالب بیلبورد تبلیغاتی به تصویر می کشد.
  • اُکالا: با استفاده از اصل اثرگذاری بلند مدت و استفاده از شعار "رایگان میرسونه" و طراحی های ساده و جذاب در ذهن مخاطب باقی می ماند.

قیمت بیلبورد تبلیغاتی

نکات مهم برای طراحی بیلبورد

برای استفاده از تبلیغات بیلبوردی لازم است چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید  تا تبلیغات شما موثر باشند.

  • فقط یک پیام اصلی را در بیلبورد نمایش بده
  • از رنگ هایی که هویت برند را تقویت می کنند، استفاده کن
  • رنگ، فونت و لوگو در تمامی بیلبوردها هماهنگ باشد.
  • تمام تبلیغات را در مسیر مخاطب و پشت سر هم قرار بده

جمع بندی نهایی

زمانی که در تبلیغات بیلبوردی اصول روانشناسی را به کار ببرید، تبلیغ شما علاوه بر اینکه دیده می شود، می تواند در ذهن مخاطب باقی بماند. تبلیغات روی بیلبورد تنها زمانی می تواند مخاطب را جذب کند که تمامی اصول روانشناختی در آن رعایت شود. بنابراین با ایده گرفتن از این اصول می توانید تبلیغاتی هوشمندانه داشته باشد و مخاطب را به خوبی جذب کنید.

ویراستار: پریا درخور

منابع

lindmedia

frontiersin

oohtoday

researchgate

stevens-tate

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید