خلاقیت در تبلیغات محیطی: نمونه های جذاب و درس هایی برای برندها

خلاقیت در تبلیغات محیطی: نمونه های جذاب و درس هایی برای برندها

تبلیغات محیطی به شما کمک می کنند تا بتوانید برند خود را در ذهن مخاطب حک کنید. این تبلیغات باید بتوانند در مدت زمان کوتاهی توجه مخاطب را جلب کنند.


یکی از انواع تبلیغاتی که به وفور نام آن را می شنویم، تبلیغات محیطی است. این تبلیغات همانطور که از نامشان پیداست در محیط های بیرونی و فضاهای عمومی قرار می گیرند. نمونه های مختلفی از این تبلیغات را می توان در بخش های مختلف و سطح شهر مشاهده کرد. از جمله آنها می توان به بیلبوردها و تبلیغات درج شده روی وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرد. این نوع تبلیغات یک ویژگی مهم دارند و آن هم این است که مخاطب زمان محدودی برای توجه به آن دارد.
این ویژگی بیانگر این است که شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا پیغام خود را به مخاطب منتقل کنید. در چنین شرایطی شما باید تبلیغاتی خلاقانه داشته باشید تا بتوانید در مدت زمانی کوتاه پیام برند خود را به ذهن مخاطب انتقال دهید. شاید تا به حال برای شما نیز اتفاق افتاده که تصویر یا پیام یک بیلبورد توجه شما را جلب کرده و نام آن برند و یا آن پیغام در ذهن شما حک شده است. چنین تبلیغاتی بر اساس اصول مختلف و خلاقیت طراحی شده اند. شما باید بتوانید برای تبلیغات خود خلاق باشید و از عناصر مختلف برای ایجاد یک تبلیغ استفاده کنید.

اهمیت خلاقیت در تبلیغات محیطی

مطالعات مختلفی که در مورد تبلیغات برای برندها وجود دارند، همگی بیانگر این هستند که تنها وجود یک تبلیغ در سطح شهر کافی نیست. تبلیغات باید طراحی مشهود و خلاقیت داشته باشند تا بتوانند به خوبی جلب توجه کنند. در پژوهش Creativity, Attention and the Memory for Brands بر این موضوع تاکید شده که خلاقیت تبلیغات زمانی می تواند اثربخش باشد که آن تبلیغ از نظر بصری قوی و برجسته باشد.
همچنین پژوهش ها و مقالات دانشگاه  Hong Kong baptist  بیان می کند که طراحی های ساده و به کار بردن رنگ های هماهنگ می تواند درک پیام را بالا برده و پیغام را در چند ثانیه منتقل کند. در نهایت باید گفت که زمانی که مخاطب در حال حرکت و گذر از آن فضاست تبلیغات موجود باید بتوانند در همان نگاه اول مخاطب، پیغام و مفهوم خود را انتقال دهند. بنابراین خلاقیت در تبلیغات محیطی تنها به معنی زیبایی نیست، بلکه باید بتواند پیغام و مفهوم را در مدت زمان کوتاهی به مخاطب منتقل کند.

5 نوع تبلیغ محیطی خلاقانه

در گذشته برای تبلیغ یک برند و یا یک اثر از پوسترهای ساده استفاده می شد، امروزه پوسترهای ساده و قدیمی جای خود را به تبلیغات محیطی مختلف مانند بیلبوردهای تعاملی و سه بعدی و طراحی های هوشمندانه داده است. بدین ترتیب سطح شهر به یک ویترین برای نمایش خلاقیت برندهای مختلف تبدیل شده است. در ادامه شما را با انواع تبلیغات محیطی خلاقانه آشنا می کنیم.
1- تبلیغات تعاملی
تبلیغات تعاملی در واقع تبلیغاتی هستند که بیننده با آن تعامل دارد. این تعامل می تواند از طریق حرکت صدا لمس و یا QR کد باشد. مهمترین ویژگی این نوع تبلیغات این است که می توانند به رفتار مخاطب واکنش نشان دهند. برای مثال زمانی که فرد از کنار این تبلیغات رد می شود، تصویر تغییر می کند یا اینکه از مخاطب دعوت به مشارکت به عمل می آید از طریق اسکن کد برای تخفیف، بنابراین برند از این طریق با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند.


2- تبلیغات سه بعدی
این روزها خلاقیت در تبلیغات محیطی به شکل های مختلف به نمایش درآمده است. بیلبوردهای سه بعدی یکی از محبوب ترین نمونه های تبلیغات محیطی هستند که این روزها بسیار رایج شده و در سطح شهر مشاهده می شوند. طراحی حجمی یا دیجیتال محصولاتی که از صفحه بیلبورد بیرون می زنند بسیار مورد توجه قرار گرفته  و می تواند به خوبی توجه مخاطب را جلب کند.
دو ویژگی مناسب و مهمی که می توان برای این نوع تبلیغات بیان کرد، یکی تاثیر بصری بسیار بالای این نوع تبلیغات است که می تواند در چند ثانیه توجه مخاطب را به خود جلب کند و دومین ویژگی مهم آن این است که گزینه مناسب برای عکاسی و انتشار در شبکه های اجتماعی به شمار می رود.


3- تبلیغات هوشمند (Smart / Digital)
تبلیغات هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که می توانند بر اساس زمان، داده و حتی شرایط محیطی محتوای خود را تغییر دهند. اصلی ترین ویژگی چنین تبلیغاتی پویا بودن محتوا و تغییر آن در شرایط مختلف است. همچنین با استفاده از این تبلیغات می توان مخاطب را به خوبی جذب نمود.


4- تبلیغات داستان گو یا مفهومی (Conceptual / Storytelling)
در این تبلیغات تنها روی معرفی محصول تمرکز ندارد و در آن یک داستان یا احساس روایت خواهد شد. 


5- تبلیغات تجربی (Experiential)
در تبلیغات تجربی علاوه دیدن شدن تبلیغ، تجربه نیز می شود. این یعنی مردم باید کاری مانند لمس کردن، رای دادن و یا عکس گرفتن را انجام دهند.

نمونه های واقعی از خلاقیت در تبلیغات محیطی

در ادامه نمونه هایی واقعی از خلاقیت در تبلیغات محیطی را برای شما بیان کردیم تا بتوانید با ایده گرفتن از آن ها تبلیغی اثرگذار داشته باشید.
نمونه های واقعی تبلیغات تعاملی

  • دیجی کالا: در سال 99 دیجی کالا در تهران یک بیلبورد نصب کرد که این بیلبورد دارای QR کد مخصوص تخفیف بود. مخاطب با اسکن این کد وارد صفحه پیشنهاد روز این سایت می شد.
  • بستنی کاله: برای تبلیغ بستنی نیترو یک QR کد روی بیلبورد درج کرده بود که با باز کردن آن یک ویدیو از نحوه سرد شدن بستنی نیترو با نیتروژن پخش می شد.
  • پپسی مکس: پپسی برای برند خود در یکی از ایستگاه اتوبوس های لندن از فناوری AR یا همان واقعیت افزوده استفاده کرد و مخاطب با نگاه کردن به شیشه ایستگاه اتوبوس اجسام عجیبی مانند سفینه فضایی را مشاهده می کرد.

چرا این ایده جواب داد؟
چنین تبلیغاتی که ذهن مخاطب را درگیر می کنند به خوبی در ذهن آنها باقی می ماند. مشارکت مخاطب در چنین تبلیغاتی یعنی ماندگاری و هک شدن نام آن برند در ذهن آنها. بنابراین شما نیز می توانید با ایجاد چنین تبلیغات خلاقانه ای ذهن مخاطب را درگیر موضوعات مختلف نمایید.
نمونه های واقعی تبلیغات سه بعدی

  • برندهای وب: نمونه هایی از تبلیغات سه بعدی در میدان تجریش تهران نصب شد که توانسته به خوبی توجه مخاطب را جلب کند، چرا که یکی از اولین نمونه های تبلیغات سه بعدی واقعی در ایران است.
  • برند تک دانه: بیلبورد حجمی تک دانه که طراحی آن یک آلبالوی بزرگ بود که از بیلبورد بیرون زده بود و توانست به خوبی مورد توجه قرار بگیرد.
  • Nike : برند نایک در چین در یکی از تبلیغات خود یک کفش سه بعدی بسیار بزرگ طراحی کرد و این طراحی به گونه ای بود که انگار این کفش در هوا معلق بود.

چرا این ایده جواب داد؟
تبلیغ سه بعدی یعنی دیده شدن! مردم با عکس گرفتن از این تبلیغات آن را منتشر کرده و تبلیغ به خوبی وایرال می شود. بدین ترتیب اگر شما هم به دنبال ایجاد یک تبلیغ خلاقانه هستید، می توانید از تبلیغات سه بعدی بهره ببرید تا آن ها به خوبی دیده شوند.
نمونه های واقعی تبلیغات هوشمند

  • بانک ملت: تبلیغ بانک ملت در تهران بر روی یک بیلبورد دیجیتال که شاخص بورس و نرخ لحظه ای ارز را نشان میداد.
  • سامسونگ: تبلیغی از تلویزیون QLED در ایران که در روز و شب تصویر متفاوتی داشت.
  • McDonald’s Weather: در لندن تصویر موجود بر روی بیلبورد در گرما نوشیدنی سرد را نشان می داد.

چرا این ایده جواب داد؟
خلاقیت در تبلیغات محیطی با استفاده از هوشمندی در زمان های واقعی که ارتباطی عمیق تر ایجاد خواهد کرد. برای ایجاد خلاقیت در تبلیغات محیطی به سراغ تبلیغاتی بروید که بتوانند در لحظه با مخاطب ارتباط برقرار کنند.
نمونه ها واقعی تبلیغات مفهومی

  • اسنپ: در تبلیغات مفهومی خود با روایت «هرجا هستی، اسنپ کن» تصویرهایی از موقعیت های مختلف را به نمایش گذاشت، بدون اینکه با نوشتن متن طولانی مخاطب را خسته کند. 
  • نیکولا: یک برند پوشاک ایرانی که در بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه خود پیام هایی اخلاقی و فرهنگی را منتقل می کرد.
  • WWF: در بیلبورد تبلیغاتی این سازمان تصویری از یک یخ در حال آب شدن به نمایش درآمد که شعار آن زیست محیطی بود.
  • Audi vs BMW: در دو بیلبورد تبلیغاتی داستان طنز و رقابتی ساختند.

چرا این ایده جواب داد؟ 
استفاده از داستان های رقابتی و طنز موجب شده تا تنها تبلیغ دیده نشود ، بلکه مخاطب آن را به خوبی حس کند.
نمونه های واقعی تبلیغات تجربی

  • چای گلستان: این برند با خلاقیت در تبلیغات محیطی از مردم خواست تا عکس های خود را با فنجان قهوه ارسال کنند تا این عکس ها روی بیلبوردها نمایش داده شود.
  • همراه اول: یک بیلبورد در ایام عید نوروز طراحی شد که با دارا بودن حسگر لمس پیام های تبریک شخصی را نشان می داد.
  • Reebok: یکی از انواع تبلیغات محیطی خلاقانه برند Reebok تبلیغی بود که اگر مخاطب سریع از حد مشخصی می دوید، بیلبورد به او جایزه می داد.
  • Coca-Cola: در این تبلیغ جذاب و خلاقانه زمانی که مخاطب بیلبورد را در آغوش می گرفت، به او بطری واقعی کوکاکولا میداد.

چرا این ایده جواب داد؟
زمانی که مخاطبان خودشان بخشی از تبلیغ باشند، به آن برند حس تعلق خواهند داشت.

نکات مهم برای ایجاد تبلیغات محیطی

همانطور که متوجه شدید  برندهای معروف برای معرفی خود و دیده شدن به سراغ تبلیغات خلاقانه می روند. خلاقیت در تبلیغات محیطی می تواند موجب معروف شدن برند شما شود. فراموش نکنید که این تبلیغات زمانی موفق اند که برای مردم جالب باشند، از آن عکس بگیرند و در مورد آن با دیگران صحبت کنید.
تبلیغاتی که در آن ها حس شگفتی یا شوخ طبعی به کار رفته به خوبی می توانند وایرال شوند و در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند. دقت کنید که منظور از خلاقیت در تبلیغات تنها تزئین آن ها نیست، بلکه استفاده از یک ایده خلاقانه برای دیده شدن است.
سخن آخر
خلاقیت در تبلیغات محیطی می تواند برند شما را به یک برند محبوب و معروف تبدیل کند. شما با استفاده از ایده های مختلف می توانید پیام خود را به مخاطب انتقال دهید. تبلیغاتی که بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و به آن حس خوب منتقل کنند، قطعا مورد توجه قرار می گیرند. همچنین شما می توانید با ایده گرفتن از نمونه های واقعی یک طراحی خارق العاده برای تبلیغات خود ایجاد کنید.
 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید