درآمد زایی از بیلبورد ها چگونه است؟ + 7 قدم عملی برای شروع درآمد زایی از بیلبورد ها

درآمد زایی از بیلبورد ها چگونه است؟ +  7 قدم عملی برای شروع درآمد زایی از بیلبورد ها

در اين مقاله با مدل های مختلف درآمد زایی از بیلبورد ها، عوامل موثر بر سودآوری، هزينه ها و قدم های شروع سرمايه گذاری در تبليغات محيطی آشنا می شويد.


درآمد زایی از بیلبورد ها فقط به معنی نصب یک تابلو در کنار خیابان و گرفتن اجاره نیست، بلکه نتیجه یک اکوسیستم کامل شامل شهرداری، شرکت های تبلیغاتی، سرمایه گذاران و کسب و کار ها است. در شرایطی که رقابت تبلیغاتی هر روز شدید تر می شود، بیلبورد ها همچنان یکی از مطمئن ترین راه های دیده شدن برند و ایجاد درآمد مستقیم و غیر مستقیم به حساب می آیند. در این مقاله به صورت گام به گام توضیح داده می شود که چگونه درآمد زایی از بیلبورد ها انجام می شود، چه مدل های واقعی کسب درآمد در این حوزه وجود دارد، چه عواملی تعیین می کنند یک بیلبورد چقدر سودآور باشد و سرمایه گذار یا صاحب کسب و کار برای ورود به این حوزه باید از کجا شروع کند.


چرا بیلبورد ها هنوز ماشین پول ‌سازی هستند؟

بیلبورد ها هنوز هم از موثرترین ابزارهای تبلیغاتی هستند، چون هر روز در مسیرهای پرتردد جلوی چشم هزاران نفر قرار میگیرند و پیام یک برند را بارها و بارها تکرار میکنند. همین دیده شدن دائمی باعث شده است بخش قابل توجهی از بودجه تبلیغات کسب و کارها هنوز به تبلیغات محیطی و به خصوص بیلبورد اختصاص پیدا کند.

از نگاه یک کسب و کار، اجاره بیلبورد در واقع یک سرمایه گذاری برای دیده شدن، تقویت برند و در نهایت افزایش فروش است. وقتی یک تبلیغ در یک لوکیشن خوب نصب میشود، در طول شبانه روز با تعداد زیادی از مخاطبان واقعی روبه رو میشود، بدون این که نیاز به کلیک، ورود به سایت یا باز کردن یک اپلیکیشن داشته باشند. به همین دلیل است که بیلبوردها برای بسیاری از برندها، به خصوص در کمپین های معرفی محصول جدید یا افزایش آگاهی از برند، هنوز هم یک ماشین پول سازی قابل اعتماد محسوب میشوند.

چرا بیلبورد ها هنوز ماشین پول ‌سازی هستند؟


بازیگران اصلی اکوسیستم درآمد زایی از بیلبوردها

درآمدزایی از بیلبورد فقط به صاحب کسب و کار و تابلوی تبلیغاتی محدود نمیشود. در پشت هر بیلبورد معمولا چند بازیگر اصلی حضور دارند. در بیشتر شهرها شهرداری ها و سازمان های وابسته، مالک فضاهای شهری هستند و صدور مجوز نصب سازه های تبلیغاتی را بر عهده دارند. بدون این مجوزها امکان نصب و بهره برداری قانونی از بیلبورد وجود ندارد.

گروه دوم شرکت هایی هستند که رسانه تبلیغاتی را در اختیار دارند و کارهای فنی و اجرایی مثل ساخت سازه، نصب، نگهداری و فروش فضای تبلیغاتی را انجام میدهند. این شرکت ها با شهرداری ها و سایر نهادهای شهری قرارداد میبندند و سپس فضا را به کسب و کارها برای تبلیغ اجاره میدهند.

در طرف دیگر ماجرا برندها و آگهی دهندگان قرار دارند؛ یعنی همان کسب و کارهایی که برای دیده شدن، بیلبورد اجاره میکنند. هدف آنها این است که در یک بازه زمانی مشخص، پیام خود را در یک مسیر یا موقعیت مناسب در معرض دید بیشترین تعداد مخاطب ممکن قرار دهند و از این طریق فروش و آگاهی از برند خود را افزایش دهند.

در کنار این سه گروه، در برخی پروژه ها سرمایه گذاران حقیقی هم حضور دارند. این افراد یا شرکت ها ممکن است در ساخت یک سازه بیلبورد، خرید یک موقعیت خاص یا تجهیز آن به نمایشگر دیجیتال سرمایه گذاری کنند و در ادامه از محل اجاره دادن آن به آگهی دهندگان، درآمد دوره ای کسب کنند.


درآمد زایی از بیلبوردها دقیقا چطور اتفاق می افتد؟

درآمدزایی از بیلبوردها معمولا از سه مسیر اصلی انجام می شود. در مدل کلاسیک، شهرداری ها و نهادهای مدیریت شهری فضاهای تبلیغاتی را در قالب مزایده و مناقصه در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می دهند و این شرکت ها فضای بیلبورد را به صورت کوتاه مدت به کسب و کارها اجاره می دهند. در مدل دوم، بعضی سرمایه گذاران به صورت مستقیم روی یک سازه بیلبورد سرمایه گذاری می کنند و خودشان مستقیما آن را به برندها اجاره می دهند. در مدل سوم، بیلبوردهای دیجیتال با فروش زمان نمایش تبلیغ به جای یک تصویر ثابت، امکان درآمد چند برابر را فراهم می کنند.

مدل کلاسیک: از مناقصه شهرداری تا اجاره به برندها

در بسیاری از شهرها، شهرداری مالک اصلی فضاهای شهری است و اجازه نصب سازه های تبلیغاتی را در اختیار دارد. شهرداری این فضاها را در قالب مزایده و مناقصه به شرکت های تبلیغات محیطی واگذار می کند. شرکت برنده، در ازای پرداخت یک مبلغ مشخص در سال یا در طول قرارداد، حق بهره برداری از آن فضا را می گیرد.

بعد از این مرحله، شرکت تبلیغاتی برای پوشش هزینه ها و رسیدن به سود، فضای بیلبورد را به صورت ماهانه، فصلی یا کمپینی به برندها و کسب و کارها اجاره می دهد. در این مدل، درآمد اصلی از تفاوت بین مبلغی که شرکت به شهرداری پرداخت می کند و مجموع اجاره هایی که از آگهی دهندگان دریافت می کند به دست می آید. هر چه لوکیشن پر مخاطب تر و مدت رزرو بیشتر باشد، حاشیه سود این مدل هم بالاتر خواهد بود.

مدل سرمایه گذاری مستقیم روی سازه بیلبورد

در این مدل، یک شخص حقیقی یا یک شرکت، خودش برای ساخت یا خرید یک سازه بیلبورد اقدام می کند. این سازه ممکن است در زمین شخصی، حاشیه جاده یا نقطه ای باشد که امکان دریافت مجوز تبلیغاتی در آن وجود دارد. مرحله مهم در اینجا، گرفتن مجوزهای لازم و ارزیابی این است که روزانه چه مقدار ترافیک از مقابل آن نقطه عبور می کند و میزان دیده شدن بیلبورد چقدر خواهد بود.

بعد از آماده شدن سازه، مالک بیلبورد با برندها و کسب و کارها قراردادهای ماهانه یا فصلی می بندد و در ازای اجاره دادن فضا، درآمد دوره ای دریافت می کند. اگر لوکیشن بیلبورد خوب انتخاب شده باشد و خالی ماندن فضا به حداقل برسد، بعد از یک دوره مشخص سرمایه اولیه باز می گردد و از آن به بعد، بخش بزرگی از مبلغ اجاره به سود سرمایه گذار تبدیل می شود.

مدل سرمایه گذاری مستقیم روی سازه بیلبورد

درآمد زایی از بیلبورد های دیجیتال

در بیلبوردهای دیجیتال، ساز و کار درآمدزایی تا حد زیادی با بیلبوردهای چاپی متفاوت است. در اینجا به جای این که فضای بیلبورد برای یک برند و برای یک بازه طولانی رزرو شود، زمان نمایش تبلیغ فروخته می شود. به هر قطعه زمان در طول شبانه روز معمولا یک اسلات زمانی گفته می شود. هر آگهی دهنده تعداد مشخصی اسلات در ساعت یا در روز خریداری می کند و بیلبورد دیجیتال در طول روز تبلیغ چند برند را به صورت چرخشی نمایش می دهد.

همین امکان نمایش چند تبلیغ مختلف روی یک سازه، باعث می شود ظرفیت درآمدزایی بیلبورد دیجیتال چند برابر یک بیلبورد چاپی باشد. از طرف دیگر، تغییر محتوا در این نوع بیلبورد سریع و بدون هزینه چاپ و نصب جدید انجام می شود. البته هزینه اولیه تجهیزات دیجیتال و نگهداری آن بالاتر است، اما اگر لوکیشن مناسب انتخاب شود و برنامه ریزی درستی برای فروش اسلات های زمانی انجام شود، در بسیاری از موارد حاشیه سود نهایی بیلبورد دیجیتال از بیلبورد کلاسیک بیشتر خواهد بود.

درآمد زایی از بیلبورد های دیجیتال


مدل ‌های مختلف درآمد زایی از بیلبورد ها (برای چه کسی؟ کدام مدل؟)

در ادامه شما را با مدل های مختلف درآمد زایی از بیلبوردها و اینکه برای چه کسی مناسب است آشنا خواهیم کرد.

مدل درآمدی شهرداری ها

در خیلی از شهرها شهرداری ها مالک فضاهای شهری هستند و از طریق اجاره دادن فضاهای تبلیغات محیطی مثل بیلبورد، تابلوهای بزرگراه و سازه های نوری، برای خود یک منبع درآمد پایدار درست میکنند. این درآمد معمولا در قالب قرارداد با شرکت های تبلیغاتی دریافت می شود و بخشی از هزینه خدمات شهری و پروژه های عمرانی را پوشش می دهد.

مدل درآمدی شرکت های تبلیغاتی و هولدینگ های رسانه ای

شرکت های تبلیغات محیطی و هولدینگ های رسانه ای، فضاهای تبلیغاتی را از شهرداری ها یا مالکان خصوصی می گیرند و بعد آن را به صورت ماهانه یا کمپینی به برندها اجاره می دهند. درآمد اصلی این شرکت ها از تفاوت بین هزینه ای است که برای دریافت فضا و نگهداری سازه ها می پردازند و مبلغی است که از آگهی دهندگان دریافت می کنند.

مدل درآمدی سرمایه گذار کوچک (خرید بیلبورد اجاره ای)

در این مدل، یک شخص یا یک کسب و کار کوچک روی ساخت یا خرید یک سازه بیلبورد در یک لوکیشن مناسب سرمایه گذاری می کند و بعد آن را به صورت دوره ای به برندها اجاره می دهد. اگر محل بیلبورد درست انتخاب شده باشد و بیشتر زمان سال اجاره برود، اجاره های دریافتی به مرور سرمایه اولیه را بر می گرداند و بعد از آن به سود دوره ای تبدیل می شود.

مدل غیر مستقیم کسب و کارها (برندسازی و افزایش فروش)

بسیاری از کسب و کارها از خود بیلبورد درآمد مستقیم نمی گیرند، بلکه با اجاره بیلبورد به دنبال افزایش فروش و برندسازی هستند. در این حالت، بیلبورد یک هزینه تبلیغاتی است که اگر به شکل درست طراحی و در زمان و مکان مناسب اجرا شود، می تواند مشتری جدید جذب کند، آگاهی از برند را بالا ببرد و در نهایت سود کسب و کار را بیشتر کند.

مدل ‌های مختلف درآمد زایی از بیلبورد ها


عوامل تعیین ‌کننده میزان درآمد از بیلبوردها

درآمدی که از یک بیلبورد به دست می آید فقط به قیمت اجاره بازار وابسته نیست. سه عامل اصلی بیشتر از بقیه روی میزان درآمد اثر می گذارند: جایی که بیلبورد نصب شده، خود سازه بیلبورد و کیفیت طرح تبلیغی که روی آن نمایش داده می شود.

ویژگی های مکان بیلبورد

اولین و مهم ترین عامل، موقعیت بیلبورد است. هر چه حجم ترافیک عبوری از آن مسیر بیشتر باشد، یعنی خودرو و عابر بیشتری هر روز از مقابل تابلو رد شوند، ارزش تبلیغاتی آن نقطه بالاتر می رود و در نتیجه اجاره بیلبورد هم بیشتر می شود. علاوه بر تعداد، نوع مخاطبان آن مسیر هم مهم است؛ مثلا مسیری که بیشتر محل تردد قشر مدیر و کارمند اداری است، برای بعضی برندها ارزش بیشتری دارد نسبت به مسیری که بیشتر کاربری محلی و مسکونی دارد. زاویه دید، ارتفاع سازه، نور محیط و شلوغی بصری اطراف هم روی دیده شدن اثر می گذارند. بیلبوردی که در ارتفاع مناسب، رو به روی مسیر اصلی و با دید مستقیم نصب شده باشد، خیلی بهتر از تابلویی دیده می شود که پشت درخت، تابلوها یا سازه های دیگر گم شده است.

ویژگی های خود بیلبورد

بعد از مکان، خود سازه بیلبورد روی درآمد آن تاثیر می گذارد. ابعاد و فرمت مهم است؛ تابلوهای بزرگ تر یا فرمت های خاص تر معمولا اجاره بالاتری دارند، چون بیشتر جلب توجه می کنند. نوع سازه هم موثر است؛ بیلبوردهای دیجیتال، لایت باکس ها و سازه های سه بعدی به دلیل امکان نمایش خلاقانه تر و انعطاف بیشتر، معمولا تعرفه متفاوت و بالاتری نسبت به بیلبوردهای کلاسیک چاپی دارند. در نهایت، کیفیت ساخت، کیفیت چاپ یا نمایش و نورپردازی بیلبورد تعیین می کند پیام تبلیغی چقدر شفاف و جذاب دیده شود. سازه ای که استاندارد، تمیز و با نور مناسب نگهداری می شود، برای آگهی دهندگان جذاب تر است و می تواند با نرخ بالاتری اجاره برود.

کیفیت طرح و خلاقیت تبلیغ

حتی بهترین لوکیشن و حرفه ای ترین سازه هم اگر طرح خوبی روی آن نصب نشود، تمام ظرفیت درآمدزایی خود را نشان نمی دهد. طرح خلاقانه و خوانا، هم برای آگهی دهنده نتیجه بهتری می آورد، هم باعث می شود برند برای دوره های طولانی تری همان بیلبورد را رزرو کند و قراردادهای تمدیدی شکل بگیرد. به همین دلیل، بیلبوردهایی که سابقه اجرای کمپین های موفق و خلاق را دارند، معمولا راحت تر و با نرخ بهتر اجاره می روند. از طرف دیگر، وقتی بیلبورد بخشی از یک کمپین یکپارچه باشد و در کنار آن از تبلیغات دیجیتال، شبکه های اجتماعی و سایر رسانه ها هم استفاده شود، اثرگذاری آن برای کسب و کار بیشتر می شود و در نتیجه آگهی دهنده راحت تر برای تکرار یا افزایش حضور روی همان بیلبورد تصمیم می گیرد؛ موضوعی که در عمل به معنی درآمد پایدارتر برای مالک آن فضا است.

عوامل تعیین ‌کننده میزان درآمد از بیلبوردها


هزینه‌ های بیلبورد چطور روی قیمت اجاره اثر می‌ گذارند؟

هزینه هایی که برای یک بیلبورد پرداخت می شود، مستقیما پایه قیمت اجاره آن را می سازد. مالک بیلبورد اول باید هزینه ساخت یا خرید سازه را جبران کند؛ یعنی پولی که برای ستون، فونداسیون، سازه فلزی، تابلو، سیستم برق و در مورد بیلبورد دیجیتال برای نمایشگر و تجهیزات پرداخت شده است. این هزینه ها معمولا در طول چند سال سرشکن می شوند و به صورت ماهانه یا سالانه در محاسبه تعرفه اجاره در نظر گرفته می شوند.

بعد از آن، هزینه های جاری مثل چاپ طرح، نصب، تعویض بنر، تعمیرات دوره ای، شست و شو، رنگ آمیزی سازه و مصرف برق قرار می گیرد. بیلبوردی که کیفیت بالاتری در چاپ و نورپردازی دارد، طبیعتا هزینه نگهداری بیشتری هم دارد و این موضوع باعث می شود مالک برای این که همچنان به سود برسد، قیمت اجاره بالاتری تعیین کند.

در کنار این موارد، هزینه مجوزها، عوارض و سهم شهرداری یا سایر نهادهای متولی هم به صورت مستقیم روی ساختار قیمت اثر می گذارد. در نهایت همه این هزینه ها با هم جمع و روی یک دوره زمانی مشخص تقسیم می شوند و سپس با افزودن حاشیه سود منطقی، تبدیل می شوند به «تعرفه اجاره بیلبورد». به همین دلیل است که دو بیلبورد با ظاهر مشابه، اگر هزینه ساخت، مجوز یا نگهداری متفاوتی داشته باشند، می توانند تعرفه اجاره کاملا متفاوتی داشته باشند.


7 قدم عملی برای شروع درآمد زایی از بیلبورد ها

درآمد زایی از بیلبورد فقط یک ایده نیست و با چند قدم مشخص می شود برای آن برنامه ریخت. این هفت قدم را می شود هم برای سرمایه گذار و هم برای صاحب کسب و کار استفاده کرد.

1. تحقیق بازار و انتخاب شهر یا محور مناسب

در قدم اول لازم است بازار بررسی شود و شهر یا محور جاده ای مناسب انتخاب شود. حجم ترافیک، نوع کسب و کارهای فعال در آن منطقه و تعداد بیلبورد های موجود، از مهم ترین معیارها برای سنجش ظرفیت درآمدزایی هر موقعیت هستند.

2. بررسی قوانین و امکان دریافت مجوز

پیش از هر نوع سرمایه گذاری روی سازه، باید وضعیت قانونی نصب بیلبورد مشخص شود. آشنایی با مقررات شهرداری، سازمان های مسئول تبلیغات محیطی و شرایط دریافت و تمدید مجوز، نقش زیادی در کاهش ریسک پروژه دارد.

3. انتخاب نوع بیلبورد بر اساس بودجه و هدف

در این مرحله نوع بیلبورد تعیین می شود. اگر بودجه اولیه محدود باشد، معمولا بیلبوردهای کلاسیک چاپی انتخاب می شوند. در صورت داشتن بودجه بیشتر و هدف گذاری برای درآمد بالاتر در بلندمدت، بیلبورد دیجیتال با امکان نمایش چند آگهی، گزینه جذاب تری است.

4. برآورد هزینه ها و تدوین مدل درآمدی

پس از مشخص شدن نوع سازه، همه هزینه ها شامل ساخت یا خرید بیلبورد، مجوزها، چاپ، نصب و نگهداری فهرست می شوند. بر پایه این اعداد، مدل درآمدی طراحی می شود تا روشن باشد با چه تعرفه ای و در چه بازه زمانی سرمایه اولیه باز می گردد و چه میزان سود قابل انتظار است.

5. طراحی بسته های قیمتی برای برندها

برای جذب آگهی دهندگان، فقط اعلام یک رقم اجاره کافی نیست. معمولا بسته های مختلف مثل اجاره ماهانه، فصلی، کمپین کوتاه مدت، یا تخفیف برای رزرو چند ماهه تعریف می شود. وجود بسته های متنوع، تصمیم گیری را برای برندها ساده تر می کند.

6. برنامه ریزی برای فروش فضا

برای تبدیل یک سازه به منبع درآمد، باید از ابتدا راهبرد فروش مشخص باشد. این راهبرد می تواند شامل همکاری با آژانس های تبلیغاتی، ارتباط مستقیم با کسب و کارها و استفاده از پلتفرم های رزرو بیلبورد باشد. هر چه ترکیب این کانال ها کامل تر باشد، احتمال خالی ماندن فضا کمتر می شود.

7. پایش مداوم عملکرد و بهینه سازی

بعد از شروع بهره برداری، لازم است عملکرد بیلبورد به طور منظم بررسی شود؛ از جمله میزان اجاره رفتن، دوره های خالی ماندن و رضایت آگهی دهندگان. بر اساس این داده ها می توان تعرفه ها، نوع مشتریان هدف و حتی در صورت نیاز نوع محتوا یا موقعیت را اصلاح کرد تا درآمدزایی در طول زمان پایدار بماند.


سوالات متداول درباره درآمد زایی از بیلبورد ها

با چه مقدار سرمایه می توان از بیلبوردها درآمد داشت؟ بسته به نوع پروژه، از سرمایه های چند صد میلیون تومانی برای یک سازه یا سهم کوچک تا سرمایه گذاری چند ده میلیارد تومانی برای شبکه بیلبوردهای دیجیتال امکان پذیر است.

بیلبورد دیجیتال سودآورتر است یا کلاسیک؟ بیلبورد دیجیتال در صورت فروش مناسب زمان نمایش و پر بودن اسلات ها معمولا سودآوری بیشتری از بیلبورد کلاسیک دارد، اما هزینه اولیه و ریسک شروع آن هم به مراتب بالاتر است.

تفاوت درآمدزایی از بیلبورد در داخل شهر و جاده چیست؟ بیلبورد شهری معمولا به دلیل دیده شدن مکرر و تنوع مخاطب، تعرفه بالاتر و اجاره آسان تری دارد، در حالی که بیلبورد جاده ای بیشتر روی زمان دید طولانی و مخاطب مسافر حساب می کند و درآمد آن به مسیر و فصل وابسته تر است.

چطور بفهمیم یک لوکیشن واقعا «پول ساز» است؟ لوکیشن پول ساز معمولا ترافیک بالا، دید مستقیم و بدون مزاحم، نور مناسب، تناسب با پروفایل مخاطب هدف و سابقه اجاره رفتن خوب در ماه های قبل دارد.


جمع‌ بندی

درآمد زایی از بیلبورد ها زمانی موفق و پایدار است که سه لایه اصلی آن به درستی دیده شوند: مدل درآمدی (این که چه کسی از چه مسیری پول دریافت می کند)، عوامل اثرگذار بر درآمد مانند لوکیشن، نوع سازه و کیفیت طرح، و در نهایت هزینه ها و برنامه ریزی برای فروش فضا. بیلبورد چه به شکل کلاسیک و چه به صورت دیجیتال، وقتی در موقعیت درست نصب شود، به شکل حرفه ای نگهداری شود و جزئی از یک برنامه تبلیغاتی حساب شده باشد، می تواند هم برای سرمایه گذار منبع درآمد مستقیم ایجاد کند و هم برای کسب و کار ها ابزار قدرتمندی برای برندسازی و افزایش فروش باشد. نتیجه عملی این است که ورود به دنیای بیلبورد ها نیازمند شانس و حدس زدن نیست، بلکه با شناخت مدل ها، هزینه ها و قدم های اجرا، می توان یک تصمیم آگاهانه و قابل پیش بینی برای سرمایه گذاری یا اجاره بیلبورد گرفت.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید